Ga je als startend ondernemer je eigen webshop opzetten, of wil je gewoon wat extra geld verdienen door online je niet gedragen kleding te verkopen? Dan zijn er een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten. Veel mensen die online hun kleding verkopen, maken in de beginfase namelijk een aantal fouten die ze soms erg duur komen te staan. Ben je benieuwd wat deze veelgemaakte fouten zijn en hoe je ze kunt voorkomen? Lees dan snel verder! 

De meest gemaakte fouten bij het online verkopen van kleding 

1. De kleding onverzorgd versturen

Veel mensen die online kleding verkopen, denken niet goed na over de presentatie van de kleding. Wanneer degene die de kleding koopt het pakketje ontvangt, is het belangrijk dat de kleding netjes in de verpakking zit, volledig schoon is en er goed verzorgd uit ziet. Zorg er dus voor dat je de kleding wast, netjes opvouwt en inpakt in een plastic of papieren zak, voordat je de kleding in het te verzenden pakketje stopt. 

2. De verkeerde verpakking

Misschien heb je het zelf wel eens meegemaakt bij het online kopen van kleding; je pakketje wordt bezorgd, maar de verpakking is gescheurd, kapot of je ontdekt dat je verzendkosten voor een groot pakket betaald hebt, terwijl de kleding makkelijk in een tasje had gepast. Het verzenden van dergelijke pakketten die beschadigd aankomen bij de koper/klant, komt natuurlijk erg onprofessioneel over. Ook zullen klanten en/of kopers het niet waarderen wanneer ze onnodig veel geld hebben moeten betalen voor de verzendkosten. Let er dan ook goed op dat je de kleding verstuurt in passende verpakking. Hierbij kun je denken aan verzendzakken van kwalitatief en sterk materiaal, waarmee je beschadiging voorkomt. Hiermee houd je de verzendkosten laag, wordt het pakket in nette staat afgeleverd bij de klant en voorkom je beschadigingen (en dus klachten én retourzendingen). 

3. Kansen laten liggen

Het versturen van een pakketje naar een nieuwe klant is, zeker als startend ondernemer, dé kans om je te onderscheiden van de concurrentie. Je kunt op dit moment een geweldige indruk maken, wanneer je een persoonlijke noot toevoegt aan de bestelling. Hierbij kun je denken aan een handgeschreven kaartje van jou als eigenaar, een klein cadeautje of het toevoegen van een kortingsbon voor een volgende bestelling. Met dit laatste punt vergroot je direct de kans dat deze klant of koper nog eens bij je terugkomt. Doe je dit niet? Dan is dit een gemiste kans voor jou als ondernemer/verkoper.